شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
ماندگاری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت معیت با امام زمان را نیازمند همرنگ شدن با امام زمان دانست و گفت: رنگ امام زمان، رنگ خدایی و همان رنگ حیا، عفت و غیرت است؛ اگر قرار است برای یاری امام زمان وارد مرحله ای دیگر شویم، باید رنگ جامعه ما رنگ حیا، عفت و غیرت باشد و این مهم در تمام بسترهای زیست اجتماعی نمود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری طی سخنانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، عدم یاری ۱۱ امام توسط مردم زمانشان را از بزرگترین غصه های تاریخ اسلام دانست و در بررسی علل و عوامل عدم یاری ائمه اطهار علیهم السلام اظهار داشت: همه انسان ها دوست دارند در معیت امام زمان(عج) باشند، در زیارت اربعین می خوانیم «فمعکم لا مع غیرکم»؛ حتی در زیارت شهدا می گوییم؛ «یا لَیتَنا کنّا مَعَک فَنَفوزَ فَوْزاً عَظیماً» همه دوست داریم همچون شهدا مدال شجاعت در راه دین خدا بگیریم، ولی همه نمی رسیم.

وی با بیان این که در زیارت عاشورا می خوانیم، « اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ» در حالی که همه در معیت نیستند، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۶۹ سوره نساء به گروه هایی که در مسیر معیت قرار گرفته اند، اشاره نموده و می فرماید « وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا» و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، همراه پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت [ایمان، اخلاق و عمل صالح] داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که برای مسابقه یاری امام زمان(عج) همچون مسابقه ورزشی دقت و ظرافت‌های خاصی وجود دارد، یادآور شد: آمادگی این است که انسان باید به چهار مرحله مسابقه یاری امام زمان(عج) که نخستین آن وادی عهد و پیمان است توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری عهد را همان همکلامی با اولیاء الله دانست و ابراز داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند « قولوا لا إله إلا الله، تفلحوا»؛ هرکسی بگوید «لا إله إلا الله» و حقیقت آن را در زندگی پیاده کند به رستگاری می رسد؛ رسول الله صلی الله علیه و آله نیز ذکر شهادتین را همان وادی عهد و پیمان با اسلام و مسلمانی ذکر می کنند.

وی با اشاره به این که ورود به مرحله عهد و پیمان، نخستین گام و کار بسیار آسانی است و بسیاری از انسان ها در وادی ایمان در همان مرحله عهد و پیمان متوقف می شوند، اذعان داشت: عهد بستن نخستین و راحت ترین مرحله گزینش برای معیت و یاری امام زمان است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عقد را دومین گام و مرحله معیت و یاری توصیف نمود و با بیان این که هر وقت با امام زمان یک خانواده و تبدیل به امت شدیم، وارد وادی عقد بستن با امام شده ایم، اظهار داشت: عقد همان همراهی و همرنگی است؛ یعنی من و شما باید با امام‌مان یک امت شویم.

ماندگاری با بیان این که رنگ امام زمان، رنگ خدایی و همان رنگ حیا، عفت و غیرت است، خاطرنشان کرد: متأسفانه روز به روز شاهد کم رنگ شدن حیا و عفت در جامعه اسلامی هستیم؛ اگر قرار است برای یاری امام زمان وارد مرحله ای دیگر شویم، باید رنگ جامعه ما رنگ حیا، عفت و غیرت باشد و این مهم در تمام بسترهای زیست اجتماعی نمود داشته باشد.

وی خدمت به مردم را رنگ خدایی امام زمان(عج) و اربعین را تجلی این رنگ الهی در مسیر پیاده روی دانست و ابراز داشت: رنگ خدایی صاحب الزمان(عج)، رنگ صداقت، اخوت و برادری، عفو و گذشت، خوشبینی، ولایت مداری، ظلم ستیزی و مظلوم یاوری است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ایثار و از خودگذشتگی را رنگ خدایی امام زمان(عج) دانست و با تاکید بر این که یاور امام باید خود را به رنگ امامش بیاراید، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) صرفا با عهد بستن ها نمی آید؛ چرا که در گستره تاریخ بسیاری از انسان ها در همان وادی عهد و پیمان توقف کردند و در بزنگاه ها امام علیه السلام را یاری نکردند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت رنگ امام زمان(عج) را رنگ بندگی خدا و خدمت به خلق خدا دانست و تصریح کرد: قرآن کریم در آیه ۲ سوره بقره می فرماید، خدا از انسان دو عهد بزرگ بندگی خدا و خدمت به خلق خدا را مطالبه می کند.

وی با بیان این که انسان به میزانی که با امام زمانش همراهی و همرنگی دارد در معیت امام زمانش خواهد بود، اظهار داشت: قرآن کریم در آیه ۷۱ سوره اسراء می فرماید «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»؛ در روز قیامت هرکسی را با امام واقعی اش که برگرفته از رنگ زندگی اش است، محشور می کنند؛ کسی که بی حیا زندگی می کند امامش حضرت زهرا نیست؛ کسی که در کاسبی بی انصاف است و حرام خواری می کند و در اداره رشوه می گیرد و یا فردی که مردم آزاری دارد که هم رنگ اهل بیت علیهم السلام نیست که با آنها محشور شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود به فرازهایی از آیه ۷۲ سوره اسراء اشاره نمود و با بیان این که هرکسی کور بوده و نتوانسته امامش را درست انتخاب کند، روز قیامت هم کور وارد محشر می شود، یادآور شد: بیعت مرحله ای فرای عهد و عقد و همان ورود به وادی مجاهدت و یارگیری است؛ بیعت یعنی عمارگونه خود را به آب و آتش بزنیم برای یوسف فاطمه تا در وادی تبیین و روشنگری برای امام زمان(عج) یارگیری کنیم و انسان ها را از گناه نجات داده، به وادی طاعت و خدمت بکشانیم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری تصریح کرد: اگر کسی بتواند در امتحان یاوری به مرحله عهد برسد، با امام زمان(عج) هم کلام خواهد شد، اگر به مرحله عقد برسد همراه و همرنگ با امام زمان خواهد شد و اگر به مرحله بیعت برسد همه هستی خود را برای امام زمان(عج) به کار خواهد گرفت، از این رو در سرزمین کربلا تنها ۷۲ نفر به مرحله بیعت و مجاهده رسیدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha